Office
Businessman holding crystal globe

EET – zkušenosti z praxe po první vlně

logo etržby

Tento příspěvek NENÍ o kritice státu, zákona o EET, o okrajování svobod, o neustále se zvyšující byrokracii, o nechuti mnohých podnikat, o rozdělování české společnosti na podnikatele „ktorí iba kradnů“ a zaměstnance, ani o udavačství, ale jen o mých obecných zkušenostech správce Facebook skupiny s více než 3,5 tisíci členy z první vlny EET.

A ty jsou rozporuplné. Na jednu stranu zdá se všech přibližně 40.000 povinných mnohdy jen s odřenýma ušima včas stihlo vše objednat, zapojit a rozjet (nevím zatím o nikom, kdo by dostal pokutu za nesplnění povinností ze zákona o EET), na druhou stranu se to neobešlo bez chyb a nedostatků většiny z cca 70 dodavatelů EET řešení, které znám.

Mnozí podnikatelé si neuměli vybrat to správné řešení, protože prostě neměli kde.

  • Někteří tak naletěli už v létě prvnímu, kdo k nim přijel osobně, a koupili si až několikanásobně dražší vybavení, než kdy budou potřebovat.
  • Jiní si ve druhé masivní vlně pořídili sice vcelku levný hardware i služby, aby pak až v praxi přišli na staré dobré „nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci“, protože terminál je šunt, a služby velmi špatné.
  • Zklamaly bohužel i zavedené velké firmy, jejichž léta fungující infolinky zvedající telefon do pár minut náhle prodloužily reakční dobu i na 3/4 hodiny (!), neměly skladem dostatek terminálů, nefungovala technická podpora, a ani software nebyl dostatečně vyladěn.
  • No a část Čechů s nemalým EET provozem se samozřejmě uchýlila k častému chybnému myšlenkovému pochodu „zdarma je to nejlepší“, aby pak splakali nad výdělkem, protože kdo není napůl ajťák, ten se bez servisu obvykle neobejde.

Co tedy doporučuji pro další vlny EET?
Stát by měl rozhodně zavést bezplatnou certifikaci všech dodavatelů EET řešení, a ty, kteří jí úspěšně projdou, pak zveřejňovat i s parametry a s hodnocením na oficiálním webu Finanční správy.

Obchodníkům v dalších vlnách EET jako v případě každé větší a dlouhodobější investice doporučuji pečlivě vybírat, porovnávat, a dát na osobní reference od svých známých.
Reklama velké firmy v televizi či marketingové triky podomního prodejce jsou jedna věc, ale praxe druhá.

A jestli je například v Liberci šikovný a ochotný prodejce počítačů, který tam dělá distribuci malému dodavateli EET, a je vždy na mobilu i ochotný osobně přijet, může to být mnohem lepší řešení, než něco od velké a známé firmy.

Vždy si vyberte to, co odpovídá vaší činnosti, pro pár EET účtenek týdně klidně stačí bezplatná aplikace do mobilu či notebooku, ale pro stovky EET účtenek denně už je vhodné mít zajištěný servis pro HW, SW, i internet (který by každá větší firma měla mít zálohovaný jinou technologií).

Naopak, jste-li již větší firma, svěřte se odborníkům na EET pro váš obor, a pokud jste zatím byli technikou nepolíbení, zkuste přidat pár tisíc korun, a využijte nutnost mít EET ve svůj prospěch a jako konkurenční výhodu například zavedením skladového hospodářství s online propojením stavu skladu i na eShop.

Ptejte se potenciálních dodavatelů EET, jak rychle s jejich řešením obsloužíte svého zákazníka, zda mají infolinku 24/7, dokdy přijede jejich technik v případě poruchy (pozor, neplést si s podvodnou frází ve smlouvě „začneme řešit do …“!), zda vám vymění terminál přímo u vás na prodejně, jestli přijede i o víkendu, jak dlouhou máte při nákupu na IČ záruku na zařízení, zda je v ceně ukládání dat do bezpečného Cloudu (tedy s certifikátem), kolik stojí příjezd technika, zaučení obsluhy, atd.

Neváhejte navštěvovat akce s více různými dodavateli EET řešení na jednom místě, a nechte si na místě předvést, v čem je kdo právě pro vaše potřeby tím nejlepším partnerem.
Jedna z takových akcí bude v Praze a Olomouci, tak se také pojďte ZDARMA podívat, co vlastně trh nabízí.

Nejen pokud ještě máte tlačítkový mobil, zauvažujte o objednání celého řešení EET s instalací a se zaučením obsluhy, za tu zhruba tisícovku vám ty nervy a váš čas fakt nestojí.
Můj kolega hospodský a zkušený ajťák v jednom si sám instaloval EET hodinu a půl (!), dokonce použil i manuál (!), z čehož 2/3 času prý byly mládeži nepřístupné ;-).
Když totéž dělal podruhé pro svého známého, podle svého vlastního manuálu, měl hotovo za 1/4 hodiny.

P.S.: Jestliže marně přemýšlíte, zda je doba odezvy vaší EET pokladny přes 10 sekund normální, případně kde je problém, stačí se podívat na měřící web Hlídač EET, který však pochopitelně nepřipravil stát, ale bezplatně soukromý podnikatel Michal Bláha. Děkujeme!

graf EET API

Budu rád, když do komentářů doplníte také své praktické zkušenosti, týkající se obsahu tohoto příspěvku.

7 Comments

  1. já se chystám podnikat jen teda vůbec nevím jakou tu elektro kasu si mám koupit, protože se v tom nevyznám, tak se taky docela bojím že si koupím nějakou špatnou 🙁

  2. já vám nevím, ale já jsem docela s takovou tou malou přenosnou elektronickou pokladnou docela spokojený, ono člověk se s tím musí naučit, ale žádná velká věda to teda není… takže snad vám to taky půjde

  3. máte prosím někdo zkušenosti tady s těmato kasama? http://www.minipos.cz koukala jsem se na jejich stránky a docela se mi to líbilo, tak se chci jen zeptat jestli náhodou někdo třeba nemůže dát o tom informaci jaké ve skutečnosti jsou 🙂

  4. Já jsem elektrokasy docela zvládla, čekala jsem že to bude horší a těžší, ale jako dá se to 🙂 umím to už ovládat a to je hlavní

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adresa:

Praha

Telefon:

+420603420950

E-Mail:

jesensky.jarek@gmail.com

Sociální sítě:

najdete mne:

FacebookTwitterGoogle+